lördag 11 maj 2013

Bloggreflektion - Konstfilm



Vi fick se ett antal konstfilmer därav vi skulle fördjupa oss i en av dom.
Jag har valt att berätta om konstfilmen ”Der Lauf Der Dinge” av Peter Fischli & David Weiss
Kortfilmen dokumenterar en lång kedja av händelser likt en dominoeffekt där dom monterat vardagliga föremål som sedan får saker att hända i olika förlopp längs cirka 10 minuter. Dom använder sig utav sopp påsar, frigolit, eld, balonger, kolsyra, färg och mycket mer! Man tror filmen aldrig ska ta slut, och man ser på den med ett gapande överaskat ansikte. Och om jag inte har helt fel kallas sådana här experiment en ”Rube Goldberg maskin” Vilket än idag är populärt att konstruera. I alla åldrar.


Att göra en Rube Goldberg maskin är som en tävling, man försöker alltid hitta nya sett att shocka åskådaren på. ”Vad mer kan man använda” är nog frågan. Och jag tror det är vad som va tanken bakom filmen, att tänja på gränserna. Att använda syror, eld, tebryggare som värms upp via en eldkastare tar ju hela filmen till nya höjder.

Det som tilltalar mig i filmen är hur välgjord den verkar vara, när det kommer till att använda sig utav vätskor och gega så har man inte många gånger på sig att testa, det måste bli rätt på första försöket, vilket kräver talang, det beundrar jag. Om jag måste vara petig och säga det som inte tilltalar mig är att dom använde vissa moment om och om igen, men det liva dom upp med att lägga in överaskningar här och där.

LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=59DSszhnbFA
Till skillnad från denna film fastnade jag för filmen ”MELIES-3” av William Kentridge. Där han använder sig utav att spela en video baklänges men gjorde allt baklänges när han filma den, vilket ger effekten att saker händer åt ena hålet medans visa element rör sig emot det motsatta. Detta skapar en vis magi med några enkla filmtricks och uppvisar att ett mästervärk inte behöver vara genomarbetat, som ”Der Lauf Der Dinge”. Du kan välja själv vilken nivå magin ska vara på, för vare sig hur långt det är så är det ett magiskt trick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar