lördag 11 maj 2013

Bloggreflektion - Examensutställning ÅK 3 Handelsgymnasiet


Vi var nyligen på en exemensutställning i Handelsgymnasiets där medieeleverna i åkurs 3 visat sina verk. Vi fick i uppgift i att reflektera ett verk och vad vi tycker om det, samt göra jämförelser osv.

Jag hade svårt att hitta namn på verk eller konstnär då det bara stog citat bredvid verken, men det stoppar inte mig. Jag valde detta verk som består av en serie av samma stil. Ett flertal porträtt på tjejer som (troligt) skall föreställas nakna och samt hålla i en blomma. Jag tror att konstnären eller konstnärerna vill förmedla ”naturlig skönhet”. Jag tror det symboliserar att så som blommor, kommer människor i olika storlekar och i olika färger och båda är naturliga och vackra vare sig vilken form båda intar. Det som tilltala mig var att de som tog bilderna var modiga nog att lägga ut sig såhär även om ”farliga” delar inte syns. Tyckte det visa på att de står för sin sak. De vill höra sin röst hörd, och det gjorde dom.

Till skillnad på detta verk fanns detta verk som skall föreställa 11 människor där majoriteten tänker på
pengar och där en står ut i mängden. Jag tror de vill förmedla att utav 11 pers är det bara en som inte tänker på pengar, att pengar har sådan stor kontroll i världen, medans den ensame personen bryr sig om mer världsliga saker som fred, kärlek eller lycka. Detta vill dom nog visa på att folk är olika, som med verket jag beskrev som ”naturlig skönhet” som också gav ett liknande meddelande, men till skillnad från det verket som handlar om naturlig olikhet handlar detta om en olikhet vi själva skapat, pengar som ej är ”naturligt”. Jag vet att enligt nya testamentet i bibeln (1 Timothy 6:10) står det ”Ty kärlek till pengar är roten till allt ont” och jag tror det är det som delar oss, gör oss olika i sinnet. Vi är alla olika, både naturligt och onaturligt.

Konstutställningen i sig själv fann jag rätt så fränt uppsatt. Jag har en viss kärlek för ”spotlights” för jag tycker det skapar ett visst mysigt humör i luften.  Jag gillade att vissa hängde från taket, och vissa på vägen med spotlights, allt gav en ganska luftig och ren känsla som jag defenitivt ska ha med i vår utställning.
Samt att allt va vitt fick stället att lysa upp ordentligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar