torsdag 25 oktober 2012

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 9 (Antireklam)


Jag har nu placerat den på två ställen för där anser jag dom hör hemma, ena bilden är bakom en McDonalds, hehe, för att symbolisera "McDonalds Baksida". (Nackdelar)

Den andra, är vid en spelbutik där tåget ligger, där ungdommar som behöver upplysas passerar varje dag.

Jag valde dessa miljöer då dom har väldigt hög trafik, det som sätts upp här i Huddinge, ser alla kan jag garantera. Och alla behöver förstå hur illa McDonalds är. Mina tänkta betraktare är som sagt alla, men mest barn, för blir man utsett för fetma i ung ålder kommer det att vara jätte svårt att få bort det.

Tack för mig

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 8


Nu har jag skapat min antireklam efter min första sketch, jag använde mig av olika tekniker och skapade sprickor i hamburgaren som får den att framstå vara gjord av sten. Som det ångar farliga gaser ur, där av den gröna färgen.
Jag är nöjd med bilden då jag fick sprickorna att se realistiska ut, hade jag haft mer tid hade jag lagt mer tid på McDonalds clownen och fått han att se mer elak ut. men ett par horn får duga, då han fortfarande ler men har horn visar ju det att han döljer något bakom smilet.

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 7

Jag har nu ritat en ny skiss, den här gillar jag men den tilltalar mig mindre.
Jag vet att detta kan vara ett av det viktigaste ämnen att ta upp så jag tänker utmana ödet och ta den andra bilden istället, den om McDonalds, då den tilltalar mig mer.
Och det är många redan som vet alkohol är farligt men när det kommer till fetma är det många som nonchalerar, äter och tänker ”bara den här gången”

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 6

På grund av att det inte fanns nån högupplöst reklam om Carlsberg så gjorde jag återigen en egen trovärdig reklam för Carlsberg.
Här är resultatet av den bilden.

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 5


Jag kom nu på en ny ide samtidigt ifrån en reklam på tv jag såg. Jag blev inspirerad av “Carlsberg” och deras sloagan “Probably The Best Beer In The World”. För jag tänkte att det va en mening man lätt kunde manipulera. Jag fick då idén att ersätta sloagenen med texten “Probably The Best Poison In The World”.
Fördelen med dennna är att Alcohol, är ett mycket mer omtalat ämne än “fetma” som förekommer i min Antireklam för McDonalds.
Nackdelen dock kan vara att det finns för många galningar som inte ens kan tolerera att man ens häller ut alcohol i deras närvaro, så att smutskasta det ännu mer skulle nog resultera i att den slits ner.
Därför är den nog fitt att sättas vid skolor, både i grundskolor och gymnasier, för att
upplysa ungdomar hur farligt alcohol är och vad det gör med ens olika organ.
Där kommer den troligen inte bli nerdragen. Och det är i den åldern dom behöver upplysas om detta problem.

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 4

Jag har nu skapat min första skiss vad jag kan göra med min antireklam, där jag bytt ut sloaganen “I’m Lovin It” till “I’m Killin It” samt gjort så att hamburgaren ser förfallen ut för att visa vad som döljer sig under masken på en “Troligen Jätte God Ham Burgare”
Fördelar med en sådan antireklam är för att upplysa folk att hur dåligt McDonalds är för dig. Det är ingen riktig mat, utan 100% fabrikat.
Jag ser inte så många nackdelar med denna, för det är väldigt många som känner till detta problem redan, men gillar att ignorera det med tanken “Bara den här gången kan jag äta detta”. Som erfarenhet som har varit i USA är McDonalds är som mest omtalat, där finns det barn på 10år som upplever extrem fetma. När jag beställde en 90grammare utan pommes med minsta milkshaken tappa dom nästan hakan och stirra på mig när jag åt. 

måndag 22 oktober 2012

Annons - Medieproduktion


                                                                               Detta är min moodboard.


Jag gör reklam för Lamborghini, som är en billyxavdelning som ägs av AUDI.
I min moodboard ville jag skapa en känsla av lyx, där jag ville visa att målgruppen av denna produkt är oftast rika unga män i 25 - 50års åldern. Folk av denna karaktär bär oftast kostym dyra klockor, bor i storstan, går på exklusiva klubbar och spelar spel av den lite finare sorten. Som att spela på hästar, biljard eller golf. Och man ju se att jag visar detta i min moodboard genom att lägga ut bilder på det jag beskrivit, samt guld som symboliserar pengar och lite småsaker som en ros och whiskey för att förmedla den lyxiga känslan.  Jag hade tänkt detta skulle sitta i tidningen Motortrend, som är en tidning för lyxiga bilar. 


Det här är min första skiss.

Jag blev inspirerad av en bilannons jag hittade på internet, men kom på själv att halva bilen skulle komma in från vänster. Jag tänkte att man kunde ha ett bildspel där man visar bilen från olika vinklar sedan att ha text mm under den. Längst upp tänkte jag loggan från Lamborghini i högra hörnet samt namnet i proportionell storkek bredvid. Sen nånstans mitt på bilden, skulle sloganen vara.

Såhär blev resultatet av den. När jag tänkte på lyx tänkte jag på färger som stack ut och då blev svart en självklar bakgrund. Sen blev allt annat av vit och orange karaktär för att för att sticka ut från den svarta grunden. På bilder blev huven på bilen centrum med bildspelet under där man kan se bilen från olika vinklar. När det kommer till texten, använde jag mig av en som såg lite "Royal" ut, lite lyxig så att säga.
Texten skulle vara stilren med hårda kanter istället för mjuka och runda. Jag va mycket nogrann när det gällde linjering och använde mig av både Grids, Guidelines och Rulers för att allt skulle vara proportionellt med varandra.

Jag va nöjd med min bild, men ändå inte, eftersom jag är lite av en perfektionist så ville jag det skulle bli ännu bättre, jag tänkte, vad kunde jag ha gjort anurlunda? Jag tyckte saker satt för tätt, det behövdes mer rum. Så jag blev då inspirerad av en bild i en tidning där en bil tog upp 2 sidor av en tidning. Det såg så himla stilrent ut och öppet så jag bestämde mig för att omarbeta detta till 2 sidor.

Jag ritade då en ny skiss, som skulle likna den förra men mer öppen.
Här tänkte jag att bildspelet inte behövdes för hela bilen syntes nu. Jag kunde också vara mer detaljerad med linjering. Jag tänkte sen lika dant, med loggan uppe i högra hörnet med namn på produkten bredvid. Texten däremot blev placerad på andra sidan, detta skapade verkligen mer fröjd för mig som läsare och va mer givande. Jag insåg sen att bilden som slirar in på den ensidige annonsen inte behövdes, och va bättre om jag tog bort den för att skapa en stiren känsla.

Focus va bilen med en ända bild. Linjering i tanke, och den lyxiga texten gjorde detta till jättebra verk.
Allt skulle vare linjerar, vare sig det va loggan uppe i hörnet och texten på andra sidan. och nedanför.

Denna bild blev jag nöjd med och ser inte så många förbättringar, allt är öppet. stilrent, och matchar min moodboard perfekt. Ville hällre ha feedback, då jag just nu inte ser några skavanker.



torsdag 18 oktober 2012

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 3 (Antireklam)

Min första idé gäller McDonalds, med sina snabbmatsrätter som säljer som smör där folk är nonchalanta och vet inte vad dom egentligen innehåller. Jag gjorde då en reklam för en ny McDonalds Hamburgare med deras medförande sloagan “I’m Lovin It”.

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 2 (Antireklam)

Jag har letat efter olika reklamer på internet. Jag har några i åtanke men dom finns bara i väldigt dålig kvalitet. Jag tänker då skapa mina egna trovärdiga reklamer för företaget. För att sen skapa motsatsen. (Antireklam).
Jag skapade en moodboard för att visa dom reklamer jag tycker säger motsatsen.
Där sanningen behöver tas fram genom Antireklam!

Estetisk Kommunikation - Blogginlägg 1 (Antireklam)

Jag ska nu påbörja ett nytt arbete kallat “Antireklam”.  Vi ska ta en ide ut av en reklam och använda sig utav Photoshop för att skapa en Reklamaffish som menar motsatsen men ändå är trovärdigt. Jag kommer här dokumentera min Process genom mitt arbete.
Önska mig lycka till!

onsdag 10 oktober 2012

Moodboard - Tidningsannons


Modernismen - Estetisk Kommunikation


Tidsepoken Modernismen eller Ismer för sig, är olika kulturella rörelser inom västerländsk kultur som konst, arkitektur, musik och litteratur där man vill exprimentera med den mänskliga upplevelsen, att avika från samhällets normer. Rörelserna dör upp under det sena 1800 talet och tidiga 1900 talet.
Konsnärer av denna tid drömde om att kunna skapa, förbättra och förändra sin omgivning, skapa en drömvärld av antingen nutida, dåtida eller framtida aspekter och sedan uttrycka den genom som sagt konst, arkitektur, musik och litteratur.

Jag gillar verket Skriket, som är en oljemålning av norsken Edward Munch.
Målningen skulle jag säga tillhör Expressionismen, vilket man kan se på att målningen för Expressionistiska målningar kännetecknas med att konstnärer förvrider verklighetsuppfattningen en bra bit genom att använda sig av brutna mönster och starka färger, där konstnären försöker få ut sina känslor genom måleri.

Tavlor utav expressionistisk grund har uttrycksvärde, man skulle komma så långt från verkligheten som möjligt genom känslor, man skulle vara opposerad emot täcket impressionismen hade lagt över konsten. Färger ska smälta samman och skapa nånting känslosamt som är overkligt.
Impressionismen däremot har mer skissartad karaktär med kraftiga penselföringar, färger ska sticka ut och utsklija varan,  målningar av denna karaktär fokuserar sig på ljus och skuggor där dom målas i stickande färger.
En annan konstil som skiljer sig dessa är Kubismen där verken  är föremål som människor och landskap men att allt uppstår som  flersidiga föremål (kubiska) eller mångfacetterade. Kubism har också  varierade grenar där man både utryckte sig både genom två dimmensionella och tredimmensionella föremål.

Men hur tänkte Edward när han när han målade Skriket, han berättade i sin dagbok att hans inspiration va att han gick på en lång väg, där han blev trött och stannade vid en havsvik.
Där kollade han ut över solnedgången, och när molnen blev blodröda kändes det som han kände “ett skrik” som kom från naturen.

Jag tror han mena på att både vinden och färgerna agerade som ett skrik, färgerna var “skrikande” vackra och stack ut väldigt mycket. Ingenting är vackrare som en perfekt solnedgång, det finns inget av dess like. Jag tror också han mena vinden. Vinden kan ju  susa upp till höga tonarter så man skulle kunna ta det som ett skrik.
Upplevelsen han hade måste varit fantastisk och nostalgisk. Upplevelsen visade han hur vackert livet kan va. En annan tanke kan ha varit att ett skrik kan vara vackert. När alla föds, det första vi alla gör är att skrika. Skrik är tecken på liv.
Han upplevde livets skönhet vid den havsviken och jag förstår att han va tvungen att fånga ögonblicket på bild.

Så tror jag verket blev “Skriket” av Edward Munch.
En sann uttryckskonstnär, Rest in peace.