måndag 22 oktober 2012

Annons - Medieproduktion


                                                                               Detta är min moodboard.


Jag gör reklam för Lamborghini, som är en billyxavdelning som ägs av AUDI.
I min moodboard ville jag skapa en känsla av lyx, där jag ville visa att målgruppen av denna produkt är oftast rika unga män i 25 - 50års åldern. Folk av denna karaktär bär oftast kostym dyra klockor, bor i storstan, går på exklusiva klubbar och spelar spel av den lite finare sorten. Som att spela på hästar, biljard eller golf. Och man ju se att jag visar detta i min moodboard genom att lägga ut bilder på det jag beskrivit, samt guld som symboliserar pengar och lite småsaker som en ros och whiskey för att förmedla den lyxiga känslan.  Jag hade tänkt detta skulle sitta i tidningen Motortrend, som är en tidning för lyxiga bilar. 


Det här är min första skiss.

Jag blev inspirerad av en bilannons jag hittade på internet, men kom på själv att halva bilen skulle komma in från vänster. Jag tänkte att man kunde ha ett bildspel där man visar bilen från olika vinklar sedan att ha text mm under den. Längst upp tänkte jag loggan från Lamborghini i högra hörnet samt namnet i proportionell storkek bredvid. Sen nånstans mitt på bilden, skulle sloganen vara.

Såhär blev resultatet av den. När jag tänkte på lyx tänkte jag på färger som stack ut och då blev svart en självklar bakgrund. Sen blev allt annat av vit och orange karaktär för att för att sticka ut från den svarta grunden. På bilder blev huven på bilen centrum med bildspelet under där man kan se bilen från olika vinklar. När det kommer till texten, använde jag mig av en som såg lite "Royal" ut, lite lyxig så att säga.
Texten skulle vara stilren med hårda kanter istället för mjuka och runda. Jag va mycket nogrann när det gällde linjering och använde mig av både Grids, Guidelines och Rulers för att allt skulle vara proportionellt med varandra.

Jag va nöjd med min bild, men ändå inte, eftersom jag är lite av en perfektionist så ville jag det skulle bli ännu bättre, jag tänkte, vad kunde jag ha gjort anurlunda? Jag tyckte saker satt för tätt, det behövdes mer rum. Så jag blev då inspirerad av en bild i en tidning där en bil tog upp 2 sidor av en tidning. Det såg så himla stilrent ut och öppet så jag bestämde mig för att omarbeta detta till 2 sidor.

Jag ritade då en ny skiss, som skulle likna den förra men mer öppen.
Här tänkte jag att bildspelet inte behövdes för hela bilen syntes nu. Jag kunde också vara mer detaljerad med linjering. Jag tänkte sen lika dant, med loggan uppe i högra hörnet med namn på produkten bredvid. Texten däremot blev placerad på andra sidan, detta skapade verkligen mer fröjd för mig som läsare och va mer givande. Jag insåg sen att bilden som slirar in på den ensidige annonsen inte behövdes, och va bättre om jag tog bort den för att skapa en stiren känsla.

Focus va bilen med en ända bild. Linjering i tanke, och den lyxiga texten gjorde detta till jättebra verk.
Allt skulle vare linjerar, vare sig det va loggan uppe i hörnet och texten på andra sidan. och nedanför.

Denna bild blev jag nöjd med och ser inte så många förbättringar, allt är öppet. stilrent, och matchar min moodboard perfekt. Ville hällre ha feedback, då jag just nu inte ser några skavanker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar