söndag 2 juni 2013

Bloggreflektion - Självporträtt

Vi började detta arbete med att alla i klassen skulle rita av varandra utan att titta på vad man ritar, (Jag har inte kvar dom). Jag kommer ihåg hur många av dom såg ut, munnen en mil bortifrån ansiktet, håret svävandes, jag tror du fattar, det är hur svårt som helst att inte se vad man ritar. Och det blev huller om buller. Jag sa "gud vad delad jag ser ut" och tog det till min inspiration. Jag gick sen tillbaka när vi jobbade med collage och tog inspiration från den.

Som jag skrev då:
"Ögon speglar dina känslor, i dom kan du se kärlek, ilska, lust, även mindre känslor som avund och misstro, allt i ens ögon. Det är i grunden för ett annat sätt att säga "ögonen är fönstret till ens själ."

Så min idé va att blanda tanken av att "jag är delad" och att "ögonen är fönstret till ens själ" sen kom detaljer mer inpå när jag väl höll på med det.
Min första skiss såg ut såhär: (höger) Den har dock fått utstå det svenska vädret lite men aja.
Jag ritade mig själv med sen att jag på nåt sett skulle göra sprickor (för att visa jag är delad) på mig och bara färga ögonen för att koppla ihop med ögon grejen, jag gillade inte riktigt vart jag var påvägg då den inte riktigt visa att jag va delad utan bara "sönder" så försökte igen.

Min andra skiss såg ut såhär:


Här provade jag att rita en massa X för att symbolisera sprickor och att det kom "vågor" från mina ögon på samma sätt som kvinnor med smink har långa fransar. Jag hade antecknat nere i hörnet så jag skulle komma ihåg. Först så skrev jag lila då det är min favoritfärg ville jag ha det som tema.
Jag fick iden om att göra sprickor på datorn i ett annat program för att sedan ta en bild på mig själv och lägga ögonen från det fotot under sprickorna.
Så skulle jag arbeta runt det. Jag bestämde mig för att använda måleri och sketching med blyerts som mina två tekniker, som uppgiften bad oss välja.

Efter att ha gjort lite i photoshop så såg grunden i stort sett ut såhär från början men ändrades mot slutet med lite finjusteringar:
Jag skrev ut detta och började arbeta, jag målade en mun, en näsa med mustach (haha) vågor som fransar.
Allt i lila, och sen kom en massa extra objekt in i bilden då jag fann det ganska tomt runt om.
Vågorna som kommer ut ska symbolisera den positiva energi jag utstrålar. Dom runt ögonen, och kinderna, och hakan. Det röda visulaliserar kärlek.

Slut resultatet:
Jag skrev ut 3D sprickor, jag ritade mer sprickor för att bilden skulle sticka ut mer.
Vågorna nere till vänster symboliserar strömmen som vanligt folk följer. Från ordspråket "följer strömmen".
Därför är det en avikande uppe till höger, jag följer inte strömmen, jag bildar min egna.
Pilen  och X:et symboliserar att det är bara jag som står emellan migsjälv och mitt mål, där jag är pilen, och X:et målet, och att jag är den ända emellan.
7:an till höger gjorde jag förat mitt turnummer är 7 HAHA.

Slutord om bilden: "Jag är delad, jag är mångsidor, jag utstrålar positiv energi som följs av kärlek, jag bildar min egna ström och bara jag står ivägen för mina drömmar. Och jag gillar nummer 7."

För att jämnföra med andra konstnärer:
Jag tog lärdom av Zimou Tan, som ritar väldigt mycket. Jag tog inspiration av honom när jag ritade sprickor.
http://drawingtuts.com/files/2012/02/02.jpg
Jag gjorde dom såklart på datorn så det blev ju anurlunda.
Men hans teknik skiljde från min, han ritade myckey "ljuspåverkning" det som ser ut som små fransar, att ljuset som skulle falla på dom, jag behövde inte det då jag skulle vara "ensam" i mitt porträtt utan nån ljuskälla. Bara jag.

En annan konstnär är Xiaonan Sun som ritar så extremt bra, han ritar mera människor än själva sprickor och såna detaljer, men han vill spegla att i ögonen finns själen vilket jag också använde
Exempelvärk av han: http://www.theportraitart.com/pictures/emma_watson.jpg
han fångar värkligen blicken, vilket jag också ville, så jag använde hans teknik med att ha "glimten i ögat" vilket jag fixade med kamerablixt och lite annat för att få fram.

Jag använde mig utav deras knep men skiljer mig starkt från dom, då båda fokuserar på skuggor men motivet är samma, själen är det vackraste i en människa.

Detta va sista uppgiften för detta år!
Tack för allt Jennie, du är en klockren lärare!
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar